16 December 2006

Bengang betul aku dengan pentadbiran sekolah bini aku. Cuti sekolah bini aku nak pergi bercuti pun tak boleh. Kalau nak bercuti jugak kena ambik cuti rehat. Katanya, selepas 25hb dah kena ke sekolah. Hari2 sebelum tu bini aku ke sekolah, uruskan pinjaman buku teks, mengecat bilik SPBT yang berkarat, kelas tambahan untuk UPSR tahun depan tak kira ke? Yang bini aku lagi bengang, cikgu2 yang luar kawasan seperti Kelantan, Terengganu, Perak, apatahlagi Sabah tak kena panggil ke sekolah pun...Patut kena datang sebab giliran mengajar kelas tambahan pun boleh tak datang dengan alasan emak kat kampung takda kawan..Bangang punya pentadbiran. Undang2 double standard.. La ni bini aku bawak anak2 bercuti kat sekolah. Siap bawak bola dan raket badminton lagi. Emak dia nak mengecat sampai petang.. Kesian anak2 aku.

Lagi satu bengang. Aku beli kereta Estima tempohari dengan cermin gelap sebelah belakang. Memang ori. Bukan tinted. Aku tanya beberapa kali kat salesrep tu, ni pass ke? Dia sungguh2 cakap denagn aku takda masalah. Kalau tak lulus macamana kastam, JPJ, PUspakom boleh kasi lepas. Tup2 kawan2 seEstima cakap tak lulus pulak. Nak kena tukar cermin cerah. Saman 300-500 ringgit. Bukan sikit duit tu. Nak tukar cermin, bukannya free. 2 ribu lebih.. Aku kalau kena tahan dengan JPJ ke, aku nak cakap: ENCIK. MASA SAYA DAPAT KERETA DULU, ITULAH KERETANYA SEKARANG. TAKDA TUKAR APA2. MINYAK HITAM DAN OIL FILTER YANG DAH TUKAR. YANG LAIN2 TERMASUK CERMIN HITAM TU MEMANG ITULAH YANG ASAL. KALAU ENCIK KATA SALAH, SAYA MEMANG SANGAT SEDIH DENGAN KERAJAAN. DAHLAH HUJUNG TAHUN NI NAK BAYAR YURAN SEKOLAH ANAK2, BAJU SEKOLAH LAGI, DENGAR KATA TOL NAK NAIK, TAMBANG SEKOLAH PUN NAK NAIK, KALAU SAYA BOLEH TUKAR CERMIN TU FREE , SEKARANG JUGA SAYA PERGI. TAPI KALAU 2-3 RIBU, MANA SAYA MAMPU SEKARANG NI ENCIK. KALAU ENCIK NAK SAMAN SAYA SEKARANG, NAMPAKNYA TARGET NAK BELI BAJU SEKOLAH SEORANG 2 PASANG, TINGGAL SEPASANG AJELAH..

Aku memang cukup sedih sekarang. walaupun rezeki bertambah, tapi beban sara hidup berkali ganda tambahnya. Bulan lepas aku dapat surat dari lawyer. Rumah yang aku beli 3 tahun dulu dah pecah geran. Mereka mintak 2100 ringgit untuk keluarkan geran. Lawyer dari bank pulak mintak 700 untuk bukak fail. Geram betul aku. upah cari fail 50 ringgit, upah photostat 50 ringgit dan miscellaneous 50 ringgit. tu bukan ke mencekik rakyat marhaen seperti aku? Dulu masa beli rumah tak cakap pun ada bayaran2 camni? Inilah kerajaan kita sekarang. BUang duit bermillion untuk buat Moonsoon Cup kat Terengganu setiap tahun. Lepas tu berbillion lagi terpaksa dibayar untuk menyelamatkan projek2 kera jaan yang gagal seperti MAS, PUTRA-LRT, IWK,... tu duit kita tu. Hasil titik peluh dan usaha kita bekerja siang malam. Senang2 je bagi kat orang2 UMNOputra yang berlagak pandai berniaga... Kakitangan kera jaan mintak naik gaji 40% pun kera jaan buat dek je, takda duit katanya. Tu tol nak naik 40-60% tahun depan boleh pulak. Konon kalau tol tak naik, kera jaan terpaksa bayar subsidi untuk syarikat2 pembuat jalan tu berbillion2. Sapa yang buat perjanjian berat sebelah tu? Sapa pemunya syarikat2 pembuat jalan tu? Pusing2 ke kera jaan jugak. pusing2 ke kaum kerabat UMNO putra jugak. Sedih betul sebab rasa diperbodoh2kan sangat2..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home